Starý most musia zbúrať. Nahradí ho nový za takmer 4 MILIÓNY (FOTO)
V Prešove začína rozsiahla rekonštrukcia mosta vedúceho ponad železničnú trať na ulici Lesík delostrelcov. Stavbu za viac ako štyri milióny eur realizuje Prešovský samosprávny kraj (PSK) v spolupráci s mestom Prešov. Práce, ktoré sa týkajú cesty, mosta a chodníka pre peších a cyklistov, sú plánované do konca októbra. Vyžiadajú si aj výrazné dopravné obmedzenia, ktoré skomplikujú prejazd vyťaženým ťahom v centre krajského mesta.
Ako v tejto súvislosti pripomenul predseda PSK Milan Majerský, ide o jeden z najdôležitejších dopravných uzlov v meste Prešov. „Som rád, že PSK našiel štyri milióny eur, ktoré sú momentálne hradené z úverových zdrojov. Neskôr ich chceme preklopiť do európskych štrukturálnych fondov. Pre nás je kľúčové to, aby sme v krajskom meste zabezpečili plynulú dopravu pre peších, cyklistov a hlavne pre motoristov, lebo tu prejde zhruba 22-tisíc áut denne,“ uviedol k začiatku výstavby predseda PSK Milan Majerský.
Ľudí zároveň požiadal o trpezlivosť pri nutných dopravných obmedzeniach. „Budú možno traumatizovaní prieťahmi, dĺžkou čakania a zápchami. Verím, že to zvládnu. Pre nás je dôležité, aby sme čo najskôr odovzdali toto dielo a v stanovenom októbrovom termíne si motoristi, ale aj peší a cyklisti, budú môcť vydýchnuť,“ dodal Majerský.
MOHLO BY VÁS ZAUJÍMAŤ: 140-tisícová injekcia pomôže inštitúciám, ktoré poškodilo minuloročné zemetrasenie
Riaditeľ Správy a údržby ciest (SÚC) PSK Marcel Horváth pripomenul, že most pochádza z roku 1968. Podľa statického posúdenia sa nachádzal v stupni 6, teda veľmi zlý a bez stavebných zásahov by sa dostal do stupňa 7, čo je havarijný stav. „Pri tomto mostnom objekte nemá zmysel vložiť peniaze do rekonštrukcie, ktorá predĺži životnosť mosta o 20 – 30 rokov. Je lepšie tento most úplne odstrániť a postaviť nový, na ktorom vieme garantovať viacročnú životnosť,“ skonštatoval Horváth.
Galéria
Nový most bude oceľovo-betónový jeho nosnú konštrukciu bude tvoriť oblúk z ocele. „Je to integrovaný mostný objekt spolu s chodníkmi pre peších, respektíve aj cyklochodníkmi a pod mostným objektom bude zároveň prebiehať cyklotrasa. Bude to taký malý prešovský Apollo most,“ dodal riaditeľ SÚC PSK.
Na výstavbe sa podieľa aj mesto Prešov, ktoré bude hradiť demoláciu lávok v jeho vlastníctve. Tie sú uzavreté už do apríla 2021. Ako uviedol primátor mesta František Oľha, ich odstránenie bude mesto stáť 120-tisíc eur. „Hrozilo zrútenie lávok, lebo kým most je v stupni 6, tak lávky sú v stupni 7, preto ich monitorujeme elektronickými spôsobmi,“ pripomenul Oľha a k rekonštrukcii frekventovaného úseku dodal: „Pre mesto a obyvateľov je to jednoznačne úľava, že budeme vedieť prepojiť peších a cyklistických účastníkov dopravy, ktorí prichádzajú od Východnej ulice zo Sekčova a z centra mesta, pretože to je najkratšia spojnica medzi týmito bodmi.“
Ako budú práce postupovať?
Lehota výstavby je 240 dní. Práce na stavbe budú prebiehať v štyroch etapách. Ako uviedol riaditeľ Oblasti Východ zhotoviteľa stavby spoločnosti Metrostav DS, a.s. Bratislava Ladislav Bačenko, v prvej etape od polovice marca do konca apríla zrealizujú preložky inžinierskych sietí.
V druhej fáze zbúrajú súčasný most. „To je najdôležitejšia etapa. Začne sa v prvej polovici mája a bude trvať 20 – 22 dní, podľa výluky, ktorú máme dohodnutú so Železnicami Slovenskej republiky,“ uviedol Bačenko.
MOHLO BY VÁS ZAUJÍMAŤ: OBROVSKÝ ŠKANDÁL! Prešovský mestský a krajský poslanec Dupkala ide na päť rokov DO BASY
Dodal, že v tretej fáze vybudujú spodnú stavbu. „Ideme budovať nové zakladanie, nové opory na mostnom objekte. Je to základná fáza, aby sme mohli budovať novú mostnú konštrukciu, ktoré je poslednou štvrtou fázou a potrvá tri mesiace,“ dodal.
Most bude dlhý 31 metrov a široký 23 metrov. „Ide v podstate o nový most nad železničnou traťou. Bude to oblúková oceľová konštrukcia so spriahnutou železobetónovou mostovkou. Na krajoch mosta bude integrovaný dopravný pruh, spoločný pre cyklistov a peších a v smere Sekčov – centrum mesta – Škultétyho bude mimoúrovňové kríženie cyklochodníka pod mostný objekt,“ uviedol riaditeľ prešovskej divízie projektantskej spoločnosti Dopravoprojekt, a.s., Bratislava Dušan Skuban.
Dopravné obmedzenia
Výstavba prinesie aj viaceré dopravné obmedzenia. Prvá etapa začala začiatkom týždňa uzavretím cyklistického chodníka a odbočovacieho pruhu z Rusínskej ulice na Lesík delostrelcov,
Druhá etapa začne 16. marca s ukončením na konci októbra. Ako upozornil odborný referent odboru dopravy Mestského úradu v Prešove Maroš Kajňák, cez tento dopravný uzol prejde denne približne 22-tisíc vozidiel. „Tento počet vozidiel nebolo možné, aby bol vedený po blízkej paralelnej ulici Masarykova, takže z tohto dôvodu sa muselo pristúpiť k tomu, aby sa doprava rozptýlila a obchádzkové trasy sú rôzne pre rôzne smery,“ uviedol Kajňák s tým, že samostatné obchádzky budú pre verejnú aj automobilovú dopravu.
Zdroj: SITA (ks)
Odporúčané články
Práce na výstavbe druhej etapy severného obchvatu Prešova na rýchlostnej ceste R4 napredujú. Ako informovala Národná diaľničná spoločnosť (NDS), v súčasnosti sa zhotoviteľ sústreďuje najmä na výstavbu mostných objektov. Väčšina z nich má už dokončené zakladanie aj piliere. Na jednom z mostov je hotová aj nosná konštrukcia a na ďalších sa na nej intenzívne pracuje. Dva mosty sú už dokončené a slúžia verejnosti. Jeden v rámci cesty I/18 a druhý na prístupovej ceste k západnému portálu tunela Okruhliak.
Každoročne patrí hneď niekoľko dní na konci roka téme násilia páchaného na ženách. Občianske združenie MyMamy sa v spolupráci s kino Pocity, Wave – Centrum nezávislej kultúry, klubom Stromoradie, neformálnou skupinou Tulene z Delne a so záštitou mesta Prešov, zapájajú do celosvetovej kampane 16 Dní aktivizmu proti násiliu páchanému na ženách.
Viac ako dvesto členov školských parlamentov z celého Prešovského kraja sa vo štvrtok 20. novembra zúčastní konferencie Project Boost v priestoroch M-Arény na Švábskej ulici v Prešove. Podujatie má za cieľ motivovať, inšpirovať a prepájať mladých lídrov, ktorí formujú študentský život na svojich školách.


